När pandemin rullade in över oss uppstod ett slags tomrum, eller kanske snarare ett utrymme. Att göra något. En efterlängtad cykelväg byggdes. Det hade länge funnits en stark önskan att kunna cykla utan fara för liv och lem i trakten, och i början av mars 2021 stod den nya cykelvägen färdig. P4 Väst kom och gjorde reportage på plats den 10 mars, och vi kunde berätta att vi med en känsla av befrielse äntligen kan röra oss fritt mellan skolor, verkstäder, bostadsområden och hållplatser.
Nu har det blivit dags att bygga vidare för att kunna cykla till och från Bottna och Gerlesborg också. Men först en tillbakablick.
På våren 2019 organiserades kampen för cykelvägar i en s.k. cykelgrupp. Det var medborgare i trakten som samlades inom ramarna för Rural Talks, ett initiativ för diskussioner kring det lokala samhället på landet. Under 2020 startades ett nytt samhällsprojekt ”Samverkan Bottnafjorden” som cykelgruppen flyttades över till, och det gav cykelfrågorna mer luft under vingarna.
Inledningsvis famlade cykelgruppen efter något att förhålla sig till. Vem skulle man rikta sig till, hur skulle man formulera sig osv? Ganska snart samlade man sig ändå kring ett medborgarförslag och en omfattande skrivelse till Tanums kommun. Det ledde till en dialog med politiker på kommunen och även en del kontakter med myndigheter för att försöka klarlägga problematiken.
Arbetet gav inte några omedelbara konkreta resultat men gjorde ändå kommunledningen positivt inställd. Man såg här en möjlighet att uppnå stor nytta med en begränsad insats och föreslog att vi skulle ta hjälp av en sakkunnig, Rolf Lundholm, för att ta fram ett förslag till cykelväg. Vi gjorde så, och det resulterade i en enkel och billig lösning, och man gav klartecken att bygga.
Rolf löste även avtalen med markägarna, och det måste understrykas här att markägarna ställde sig väldigt positiva; annars hade det inte gått. Han hade också en konstruktiv dialog med Trafikverket och andra myndigheter vilket möjliggjorde en dragning utan krångliga beröringspunkter. I övrigt ligger enkelheten i lösningen i att utnyttja befintliga lokala vägar/leder maximalt, i markens beskaffenhet (i det här fallet åker) och i entreprenörens val av metod.
Vi gick i mål till slut med vår nästan två km långa cykelväg. Men nu brinner det i bägge ändar. Både söderut och norrut behöver man bygga vidare. Så att alla kan cykla både till och från Bottna och Gerlesborg.
Den södra änden av cykelvägen slutar vid kommungränsen. Rolf har presenterat en lösning för den bit som saknas, 200m lättbyggd cykelväg, fram till busshållplatsen som frekventeras av många i vårt ”upptagningsområde”. Vi hoppas att Sotenäs kommun snart beslutar om att
bygga den. Därifrån till den nybyggda cykelvägen i Bovallstrand är det ett par km som går mellan berg och hav, långt och trångt alltså. Visionärer har tagit fram en skiss som visar hur cykelvägen skulle kunna se ut här i framtiden. Och då är man ända framme i Bovallstrand.
Den norra änden av den nya cykelvägen slutar vid kurvan i Gerlesborg. Något slut för cyklisten är det dock inte. Lokalvägar leder vidare och strax är man uppe på den gamla fina häradsvägen som går vidare norrut, ursprungligen kanske ända till Norge. Som bilvägarna tagit överhand det senaste seklet är det bara till synes lösryckta bitar kvar av det gamla. Det finns en skiss hur man skulle kunna komma ett stycke norröver genom att bygga korta snuttar ny cykelväg.
Tanums kommun har ett pågående arbete med att hitta framkomliga cykelvägar som knyter samman alla samhällen. För att hålla nere kostnaden och spara tid så inventeras i första hand befintliga skogsvägar och stigar som med enkla medel kan göras cykelvänliga. I Grebbestad med omnejd finns en stor grupp aktiva cyklister som lobbar för bättre cykelvägar och där är förutsättningarna goda att hitta avgränsade avsnitt för enkla cykelvägar.
Nyttan av cykelvägarna växer också ytterligare i takt med nya trender. Cykelturismen ökar för varje år och med nya cykelvägar ger vi de tillfälliga besökarna säkrare och trevligare upplevelser. Inflyttningen av personer med utpräglat ekologiskt tänkande ökar också, och med dem kommer nya boenden i anslutning till cykelvägarna.
/ Bo Leander, Svenneby 15 mars 2021