Protokoll från styrelsemöte 25 november
klockan 17-19.00 via ZOOM
Protokoll nr 7
Närvarande: Britt Johansson, Agnes Rajnak, Kerstin Bucher, Barbro Bliss, Carl-David Granbäck, Lena Falkheden och Eli Tistelö.
Adjungerade: Marcus Nordgren och Marie-Louise Ceder
- Mötet öppnades
av Britt. - Val av ordförande för mötet
Britt valdes till ordförande. - Val av mötessekreterare och justerare
Eli valdes till sekreterare och Agnes till justerare. - Godkännande av dagordning
Med tillägg av en övrig fråga godkändes dagordningen. - Föregående mötesprotokoll
I förra protokollet hade Eli missuppfattat vad Agnes sa under punkt 7.
Eli justerar detta och protokollet läggs till handlingarna. - Hyresavtal
a) Avtal om butik och foajé och förfrågan om uteförrådBritt och Agnes har varit på ett möte angående nytt hyresavtal. De rapporterade.Fram till dess att vårt gamla hyresavtal sades upp har inköpsföreningen betalat 156 kr per kvadratmeter och år. KKV har betalat 264 kr/kvm och år.
Anledningen till att vi hade lägre hyra är att när vi fick tillträde till lokalen, för 6 år sedan, var den oinredd. Inköpsföreningen genomförde och bekostade inredningen i det som var en ”rålokal”. Som kompensation fick vi lägre hyra.Enligt ett nytt hyresförslag ska vi betala 300 kr/ kvm för butikslokalen på 45 kvm samt även betala 1/3 av korridoren (13 kvm) vilket innebär 17 400 kr/ år. (Vårt gamla avtal resulterade i en hyra på 9000 kr per år.)
Att det är en kallhyra som är förslagen beror på att vi försöker hålla svalt i lokalen så att våra varor ska hålla bättre. Vatten och el är inte inkluderat i förslaget
På mötet som Britt och Agnes deltog i fick vi också ett erbjudande om att hyra ett uteförråd för 250 kr /månad.
Vi har i nuläget bord och bockar förvarade där. (saker som används vid marknader.) I förslaget ingick att vi får inreda förrådet själva och att vi får tillträde hyresfritt under byggperioden. Det enda kravet om vi tackar ja är att vi måste bygga en fasad som stämmer med övriga fasader på gården. Jan-Olof har gjort en ritning.Styrelsen diskuterade förslagen.
Beslut: Styrelsen godkänner att vi kan sträcka oss till 300 kr /kvm kallhyra i de fortsatta förhandlingarna och föreslår att vi hyr uteförrådet som kallförråd tillsvidare. (Vi behöver kolla vad det kostar att fixa framsidan.)
b) Samarbete med KKV om Lilla Galleriet och Café Olivia
samt hyreskostnad? gemensam arbetsgrupp? egen förening?Som det har varit hittills har Inköpsföreningen betalat hyra för cafét 10 månader om året och KKV har betalat för 2 månader (På sommaren). Om vi skulle fortsätta att hyra cafét skulle det kosta 775,50 kr per månad, kallhyra. Det skulle caféintäkter och inkomster från marknadsdagarna kunna täcka.
När det gäller drivandet av cafét finns det människor fr KKV som är intresserade av att vara med och samarbeta kring öppethållande och matverkstad.
Vi befinner oss i en process full av frågor. På vilket sätt skulle vi kunna samarbeta med KKV?
2 december är nästa möte som Britt och Agnes går på.
De tar med våra synpunkter och frågor dit. - Stöd till G2:1 – förslag att ”köpa” fler förlagsandelar (bordlagd från 9 nov)
Frågan bordläggs igen och läggs på ärendelistan. - Bottnafjorden glöder, vår medverkan
Aktiviteten kommer, som det nu ser ut, att genomföras 12-14 februari. Frågan är hur vi vill vi delta? Nyligen hölls ett möte som Marie-Louise, Marcus och Britt deltog i. De berättar att hela arrangemanget kommer att vara digitalt. KKV kommer att filma alla verkstäder. Det vore bra om vi kunde samarbeta med de som filmar så att Inköpsföreningen och Café Olivia också kommer med. Kanske kunde någon befinna sig i butiken när det filmas? Marie-Louise tar huvudansvar för detta och kommunicerar med övriga styrelsen via mejl. - Zoom-möten
Denna fråga bordlades på grund av tidsbrist. - Trycka upp fler exemplar ny handel och händelsen (bordlagd från 9 nov)
Denna fråga bordlades också. - Café och butik
a) Utse en Köksplaneringsgrupp (bordlagd från 9 nov)
Frågan bordlades igen.
b) Coronaläget (plastskärm, munskydd)
Britt har beställt en plastskärm, för 299 kr, som kommer om några dagar. Ingen har köpt munskydd, och mer handsprit behöver också införskaffas. Det vore kanske bra om städmaterialgruppen tar ansvar för detta? Den här gången beställer Britt både munskydd och handsprit från Apotea. Tips från Kerstin till dagskassörer: Påminn alla som handlar om att sprita händerna och ställ handsprit även innanför dörren under öppethållandet.
c) Livsmedelstillsynstillstånd
Frågan bordlades. - Ärendelistan
Vi hann inte gå igenom listan. - Övriga frågor
a) Tvålfabrik
Två nya medlemmar driver en tvålfabrik i Smögen. Kerstin har fått prover som hon kommer att lägga i styrelsens låda i butiken, så att alla som vill kan prova deras lavendel- och tångtvål.
Marcus som är med i sortimentsgruppen ansvarar för att det blir ett beslut kring ifall vi ska ta in dessa tvålar.
b) Cirkulära Bottna
Vi har fått besked om att vi måste tömma Cirkulära Bottna.
Nu är det klart att Vintersalongen blir inställd. Britt kollar med Elisabeth Åström om vi, trots att konstutställningen inte kommer att hållas som planerat, fortfarande måste tömma Cirkulära Bottna NU. Om tömningen trots allt brådskar ansvarar Lena. - Mötet avslutas
Nästa möte blir 7 december kl. 17.00.
—————————————- —————————————-
Britt Johansson, ordförande Eli Tistelö, sekreterare
——————————————-
Agnes Rajnak, justerare