Bottnafjordens Inköpsförening Informerar – 9 juni 2020

NYTT FRÅN BOTTNAFJORDENS INKÖPSFÖRENING – mat, möten och möjligheter m.m.

NY STYRELSE
Inköpsföreningens årsmöte genomfördes digitalt den 26 april. På årsmötet valdes följande styrelse:
Britt Johansson, ordförande
Agnes Rajnak, kassör
Barbro Bliss, ledamot (vice kassör)
Eli Tistelö, ledamot
Robert Boban Kalmar, ledamot
Carl-David Granbäck, suppleant
Kerstin Bucher, suppleant
Lena Falkheden, suppleant
På styrelsen konstituerande möte valdes Marcus Nordgren och Marie-Louise Ceder till ständigt adjungerade och Siv Hermansson till adjungerad avseende förhandlingar om hyra m.m. med G2:1 och KKV-b.

EXTRA FÖRENINGSSTÄMMA
En extra föreningsstämma/årsmöte kommer att hålla under hösten när situationen tillåter. Vid detta möte kommer bl a förslaget till stadgeändringar att tas upp igen (beslut måste fattas på två på varandra följande föreningsstämmor) och valberedning väljas.

ARBETSORGANISATION
Arbetsinsatsen i föreningen är fortsatt 4 timmar per medlem och månad. En uppdaterad lista över arbetsgrupper och arbetsuppgifter finns på hemsidan. En ny arbetsgrupp har bildats kring MATSÄKERHET. Sammankallande är Tomas Eriksson.

SOMMAR I BUTIKEN
Inköpsföreningen tar som brukligt delvis paus under sommarperioden. En sista beställning kommer att göras den 18 juni för att bunkra upp med varor. Den första varubeställningen efter sommaren görs den 14 augusti. Under perioden 18 juni-14 augusti görs inga varubeställningar och butiken är inte bemannad på torsdagar. Städning och varuvård i lokalen görs av ”sommararbetsgruppen”. Aktiva medlemmar kan handla som vanligt. Bokhylla, klädskåp och gåvohylla kommer att flyttas bort under sommaren.

KLÄDSKÅP, GÅVOHYLLA & BOKHYLLA
Foajéen framför inköpsföreningens butik är nu städad, bl a inför sommarens utställning. Gåvohyllan tar paus över sommaren och vi ber alla medlemmar att vänta med att lämna in kläder, böcker och gåvor tills efter den 15 augusti.

JUBILEUMSSKRIFTEN
Inköpsföreningens jubileumsskrift HANDEL OCH HÄNDELSER lanserades på jubileumsfesten i mars.
Alla aktiva medlemmar fick ett ex. som gåva av föreningen. Om du inte redan fått ditt ex så välkommen ta ett i lådan i butiken och skriv ditt namn på listan! Vill du ha fler ex så kostar de 50 kr styck. Betala in summan till föreningens konto och ange gåva.

KULTURSYSTEM BOTTNAFJORDEN
Fas 1 av projektet Kultursystem Bottnafjorden, som Inköpsföreningen varit huvudman för, avslutades den sista april. Slutrapporten, mycket läsvärd, finns på http://bottnafjorden.se/samverkan/
En ansökan för fas 2 är inskickad och besked om projektet kan fortsätta kommer i slutet av juni. Vi hoppas på en fortsättning!

HUR GÖR ANDRA?
Inköpsföreningen är partner i projektet ”Förenade inköp” (forenadeinkop.se). Ett tema i projektet är att olika inköpsföreningar i nätverket får berätta om sin historia och verksamhet. Hur går det till rent praktiskt? Inköpsföreningar kan se ut på olika sätt och ha olika funktioner. Det är dock alltid bra att höra hur andra har löst svårigheter eller kommit på bra lösningar. Senaste gången så presenterades Matkooperativet Helsingborg av William Styrlander som är en av grundarna. Mycket intressant. Se tex hur de arbetar med att synliggöra svinnet i butiken: https://matkooperativet.se/svinnbarometern/
Här kan ni se videon från webbinariet: https://youtu.be/pfJ_zA1A6w8
Marcus Nordgren är med i projektteamet och också Inköpsföreningens representant i projektet.

CORONAPANDEMIN
Vi fortsätter att följa alla rekommendationer och uppmanar alla medlemmar att hålla avstånd i butiken, använda handsprit osv. Café Olivia, torsdagssoppa och torsdagsaktiviteter är fortsatt inställda. KKV-b övertar som vanligt ansvaret för caféet under perioden 15 juni – 15 augusti och kommer sannolikt att bedriva en enklare caféverksamhet i samband med sommarutställningen.

Styrelsen önskar alla medlemmar en fin sommar!
Tips och synpunkter till nästa nyhetsbrev kan lämnas till bottnafjorden@gmail.com

Styrelsen genom
Britt Johansson, ordförande
Marcus Nordgren, adjungerad
Lena Falkheden, adjungerad