Från 18 juni kommer projektet att sitta på Bottna Inn varje tisdag till och med den 20 augusti. Välkomna dit på en kopp kaffe och lite platsutvecklingssnack.
Adressen är: KVARNEN, 450 70 Hamburgsund och det är alltså vandrarhemmet/minihotellet mellan Brygge och KKV.
Arbetsgruppen Hållbar utveckling och resiliens bjöd in projektets övriga arbetsgrupper till workshop om hur Agenda 2030 och de globala målen för hållbar utveckling kan kopplas till projektet och arbetsgruppernas fokusområden.
Workshopen hölls söndagen 19 maj kl 14-16 i lilla galleriet på KKV (Skärholmen) och 15 personer deltog.
Processledare Jeanette Karlsson inledde och hälsade välkomna och berättade om upplägget. Britt Johansson (projektansvarig gentemot projektägaren) berättade kort om hållbar utveckling i projektet och hur de tänkt då ansökan skrivits. Markus Nordgren som varit en del av arbetsgruppen hållbar utveckling och resiliens, berättade kort om ingången till workshopen och att de globala målen valts som ingång då de ger ett bra och inkluderande helhetsperspektiv samtidigt som de kan antas anses relativt neutrala.
Efter denna inledning höll Pia Bergenholtz, hållbarhetsstrateg på Sotenäs kommun och del av arbetsgruppen hållbar utveckling och resiliens, en presentation om hållbar utveckling, Agenda 2030 och de 17 globala målen för hållbar utveckling. Upplägget för workshopen presenterades genom ett exempel varpå arbetsgrupperna själva fick diskutera och fylla i arbetsbladen utifrån sina respektive arbetsgruppers fokusområden. Frågorna som togs upp på arbetsbladen var följande:
Gräv där ni står. Koppla er arbetsgrupps fokusområden till relevanta mål och delmål
Identifiera styrkor och svagheter i förhållande till målen
Identifiera synergier och målkonflikter inom projektet
Åtgärdsområden för fortsatt arbete
Dialog och samverkan med andra samhällsaktörer
Agenda 2030:s att göra här och nu
Under gruppdiskussionerna kunde alla deltagare ta fika medan de genomförde uppgiften. Workshopen avslutades med en uppsamling där grupperna berättade om hur de resonerat och svarat på frågorna. Arbetsgrupperna relaterade till olika globala mål som var relevanta för deras fokusområden och identifierade samverkansaktörer som är viktiga att inkludera. Genomgående framkom att just samverkan och dialog är viktigt för att vi ska nå målen och få resultat. Den blivande samhällsföreningen kommer kunna vara en sådan viktig plattform för att kunna möjliggöra bra dialog och samverkan och vara motpart gentemot exempelvis kommuner i fråga om fysisk planering (översiktsplan) och Västtrafik gällande kollektivtrafik. Viktigt är även att identifiera nyckelaktiviteter som kan synas tämligen små men som kan ge stor effekt. Exempel på sådant är bastu i Bottnafjorden som kan bli en viktig mötesplats och social gemenskap där olika grupper av människor kan mötas. För att det ska kunna bli verklighet är det dock viktigt att alla verkligen känner sig välkomna och att den inte blir endast en mötesplats för en redan invigd grupp.
Diskussionerna gick varma men efter att ha dragit över tiden något avslutades workshopen med ett par mentimeter-frågor om hur arbetet kan tas vidare och vad deltagarna tar med sig från workshopen.
Arbetsgruppen hållbar utveckling och resiliens sammanställer efter workshopen arbetsbladen och skickar ut materialen till arbetsgrupperna för att möjliggöra fortsatt arbete i grupperna. Till hjälp i workshopen användes arbetsboken om Agenda 2030 och de globala målen som tagits fram genom Glokala Sverige.
//Arbetsgruppen: Marcus, Pia, Boban & Gunnar och processledare: Jeanette Karlsson, 31 maj 2024
Visste du att att det startats en bastugrupp i projektet, som ska bygga en flytande gemensam bastu som är till för alla? Kul va?!
Vi vet inte hur den skall se ut ännu och behöver era skisser på utseende. Hur vill du att bastuflotten ska se ut? Hur ser din drömbastu ut? Vi är nyfikna!
Skicka in din skiss senast 14/6 till samverkan@bottnafjorden.se eller på papper som kan lämnas på Café Olivia tisdagar mellan kl. 9-12.
Skissas efter kriterierna nedan.
Efteråt får alla rösta på sin favoritbastu!
Är du sugen på att vara delaktig i bastugruppen? Att bygga och driva projektet framåt. Skoj! Hör av dig till samverkan@bottnafjorden.se
Kriterier och mått på flotten och bastun:
Det skall alltså byggas en flyttbar bastuflotte.
Flottens storlek: 3-4 meter bred x 8-12 meter lång
OBS!!! HÅLL KOLL PÅ SKRÄPPOSTEN – det verkar som att mejl från projektet hamnar där för vissa.
Projektet fortsätter med “öppet kontor” på tisdag kl 9-12 på Café Olivia vid KKV. Då finns antingen processledare Jeanette Karlsson eller projektansvarig Britt Johansson på plats. Det har inte varit någon rusning så vi uppmuntrar fler att komma. Vi berättar gärna om projektet och pratar idéer med mera. Det är bara att kika förbi. Det går också bra att sitta och arbeta med sitt eget i samvaro. Kaffe och kaka finns alltid!! VÄLKOMMEN!
Bastugruppen kommer inom kort att skicka ut information där alla som vill kan skicka in en eller flera skisser på hur en bastuflotte i Bottnafjorden kan se ut. Efter att skisserna kommit in (senast 14 juni) kommer det att ske en omröstning. Är du intresserad av att komma med i arbetsgruppen eller att bidra med en bastuskiss, mejla då projektet på samverkan@bottnafjorden.se
I arbetsgruppen Boende och inflyttning undersöks möjligheterna kring olika boende- och byggemenskaper i området. Påminnelse om att gruppen bjuder in till ett öppet möte den 4 juni kl. 17.00 på Café Olivia (vid KKV). Gruppen kommer då att berätta om bygg-gemenskaper och idéer om småhusbyggande och “tiny houses”. Välkommen att komma dit.
Arbetsgruppen Digital plattform jobbar vidare med testkörning av kalendarium. Det finns möjligt att vara med i testandet. Hör av dig och du eller din organisation/företag vill vara med. Maila till Marcus Nordgren på murcas@gmail.com.
Samhällsförening & Bygdebolag: Det har skickats ut en inbjudan till stormöte den 16 juni. Då planeras det att bilda Samhällsföreningen BOTTNAFJORDEN. Läs mer om detta, klicka här.Det behövs namnförslag till en styrelse!!! Skicka dina förslag till samhallsforening@bottnafjorden.se
Bygdebolagsgruppen har pågående samtal kring olika möjligheter kring bygdebolag med utgångspunkt i att stärka bygden ekonomiskt, socialt och ekologiskt. Pågående överbryggande samtal är det om elbilspool som skulle funka som ett bygdebolag genom att exempelvis organiseras i en ekonomisk förening eller i ett aktiebolag med begränsat vinstuttag. Om du vill läsa mer om bygdebolag finns en handbok av Coompanion, klicka här. Det finns idéer om många fler verksamheter också. Är du nyfiken eller har idéer du vill diskutera, kom till Café Olivia en tisdag mellan 9-12 eller mail på samverkan@bottnafjorden.se
Arbetsgruppen Hållbar utveckling och resiliens på lokal nivå har bjudit in alla arbetsgrupper, styrelsen för inköpsföreningen (som är projektägare) och referensgruppen till en workshop om hållbar utveckling och det globala utvecklingsmålen där vi kommer att jobba med kopplingen mellan dessa och projektets arbete. Rapportering kommer efter den 19 maj.
Arbetsgruppen Rörelse och transporter deltog på vandring och korvgrillning i Bärfendal söndag den 28 april samt en mindre vandring från Brygge mot Bovall samma dag. Leif Karlsson från Bottna som är ansvarig för Bottnalederna genom Bottna Hembygdsförening, och arbetsgruppen träffade den 7 maj Jan-Olof Karlsson, kultur- och fritidsutvecklare på Munkedals kommun. Mötet handlade om vandringsleder och möjligheterna att länka samman olika leder. När steg är att prata med Levande Landsbygd i Bärfendal om sammanlänkning mellan Bottna och Bärfendal. Det pågår också fortsatt undersökning av behov och möjligheter kring en elbilspool.
Planerna för ett tredje Bottnafjorden Glöder fortsätter. Datum är 1-2 mars 2025. Det har redan kommit in flera anmälningar om deltagande. Mera information kommer snart och behöver spridas till så många som möjligt. Vill du vara med antingen i planeringsgruppen eller som programpunktshållare/”öppet hus”? Meddela då projektet så får du mera information.
Alla frågor och intresseanmälningar kan skickas till samverkan@bottnafjorden.se
Alla frågor och intresseanmälningar kan skickas till samverkan@bottnafjorden.se
Arbetsgruppen Digital plattform jobbar just nu med att se över möjligheterna att testköra en kalenderfunktion för att se om den fyller de behov som uttryckts kring kalendarium och kommunikation. Mera information kommer.
Marie Pettersson från Coompanion var i Bovallstrand och träffade arbetsgrupperna Samhällsförening & Bygdebolag. Vi fick klarhet i vissa frågor om olika bolagsformer, vilka fördelar och nackdelar som finns när det gäller t.ex. kontakt med banken. Vi pratade om processen kring bildandet av en samhällsförening för området Bottnafjorden, Tossene och Bärfendal. Coompanion har nu även kollat på stadgarna och gett oss förslag på justeringar. Vi kommer allt närmare ett bildande av en samhällsförening.
I arbetsgruppen Boende och inflyttning har vi skickat ut en inbjudan till personer som under förra projektet visade intresse för boendefrågor i området. Gruppen bjuder in till ett öppet möte den 4 juni kl. 17.00 på Café Olivia (vid KKV). Gruppen kommer då att berätta om bygg-gemenskaper och idéer om småhusbyggande och “tiny houses”. Välkommen att komma dit.
I arbetsgruppen Rörelse och transporter pågår bl.a. arbete för att sammanlänka vandringsleder mellan Bottna och Bärfendal samt undersöka möjligheter för en elbilspool. Gruppen kommer i början på maj att träffa Munkedals kommun (för Bärfendalslederna) och Leif Karlsson (för Bottnalederna) för att se på möjligheterna att sammanlänka vandringslederna. Det kommer mera information om kommande vandringar och utveckling av en elbilspool.
Refrensgruppsmöte på Villa Akvarellen med kommunrepresentanterna från Sotenäs och Munkedal. Referensgruppen fick en genomgång av vad som pågår i de olika arbetsgrupperna och vad som planeras framåt. Denna gången kunde tyvärr inte Tanums kommun och näringslivsutvecklare Jenny Åström delta.
Det planeras för ett tredje Bottnafjorden Glöder. Det blir 1-2 mars 2025. En intressefrågan har skickats ut till tidigare delaktiga. Vill du vara med antingen i planeringsgruppen eller som programpunktshållare/”öppet hus”? Meddela då projektet så får du mera information.
Bastumöte den 20 april. Där bildades en ny arbetsgrupp som kommer att jobba för en gemensam bastu i/vid Bottnafjorden. Är du intresserad av det arbetet meddela då projektet.
I veckan i arbetsgruppen ”Hållbar utveckling och resiliens på lokal nivå” pratade vi om hållbar utveckling inom projektets arbete. Vi pratade också om olika insatser för att öka resiliensen i projektområdet.
Låter det intressant är du varmt välkommen att vara med i arbetet. Skriv till samverkan@bottnafjorden.se
Länge har det pratats om och längtats efter en bastu i Gerlesborgsområdet.
Samtal och idéer har poppat upp och i dagsläget finns det en möjlig bastu till salu och några idéer om placering – vilket behöver pratas vidare om.
Projekt samverkan Bottnafjorden och arbetsgruppen ”Bottnafjorden året runt” bjuder in till ett öppet samtal om hur vi går vidare för att realisera en bastu.
Målet med mötet är att bilda en grupp som vill ta sig an att jobba vidare med detta.
Vi träffas på Café Olivia den 20 april klockan 15.00. Caféet är öppet så fika kan köpas.
Adress: SKÄRHOLMEN 1, 457 48 Hamburgsund
//Jeanette Karlsson, processledare projekt Samverkan Bottnafjorden